CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 15, 2009

BAHASA TAWAU BAH

Bahasa Tawau

Bahasa Tawau adalah antara bahasa yang mempunyai banyak campuran bahasa seperti Melayu, Indonesia, Cina, Inggeris dan Bumiputra dan ia seakan-akan berbunyi atau kedengaran agak kasar tetapi ia adalah bahasa harian yang digunakan oleh masyarakat tawau disini.

Antara perkataan yang dikatakan setiap kali digunakan bagi penduduk daerah ini ialah:
Kompek - beg plastik (Bachok ambekkan aku kompek tu bah)Bachok diarahkan mengambil beg plastik.
Ndak - tidak (Rancangan kita ndak jadi lah)Rancangan mereka tidak menjadi.
Ayok - mari,jom jalan (ayok la bah)Jom lah.
Bacchat - marah, tekanan (kau ni bikin baccaht bah)Awak ni buat aku marahlah.
Betrep - bergaya, berlagak (kau ni betrep jak bha)Awak suka berlagak la.
Ngam - sesuai, tepat (ngam la kalau begitu)Tepat juga kalau begitu.
Concang - kongsi (ui lapar aku ni concang ya)Saya lapar, kongsi makan ya.
Piring - pinggan (ambilkan piring tu)Tolong ambilkan pinggan itu.
Sendok - sudu (sendok ni patah dak lama)Sudu itu akan patah tidak lama lagi.
Kebak - potongan rambut tidak sama rata (kebak rambutku)Potongan rambut saya tidak rata.
Kasik - beri barang (kasik barang tu sama Kassim)Beri barang tu dengan Kassim.
Tapok - sembunyi (ui di tapok lagi seliparku bah)Selipar saya disembunyikan lagi lah.
Pigi – pergi kesesuatu tempat (pigi la sana)Pergi lah ke sana.
Bebeng - air liur masa tidur (bebeng mu bah itu lap-lap la)Air liur kamu mesti dibersihkan.
Lap – kain kotor atau pengelap (tolong lap lantai ni)Tolong bersihkan lantai ini.
Dak da - tidak ada (dakda bah duit ku)Saya tidak ada duit.
Dok sah - tidak paya (doksa la kau pi sana Acok)Acok tidak paya kau ke sana.
Hambur - berselerak (hamburnya rumah mu ni)Berselerak rumah kamu ni.
Jellek - tidak cantik (kenapa makin jellek mukaknya tu)Muka dia makin tidak cantik
Bikin -buat (bikin marah jak kau ni)Kamu ni buat aku marah.
Temberang - sombong (temberang sudah dia)Dia sombong.
Bantut - pondan (bantut semakin banyak)Pondan semakin banyak.
Pinggir – tepi (tolong pinggir encikTolong ke tepi encik.
Pegal - tekanan, marah (pegalnya aku dilemparnya aku taik ayam)Marah aku bila dia membaling tahi ayam pada aku.
Tabla - curi (tabla ayam jak kerjamu bah)Kamu suka curi ayam ya.
Ambek - ambil (ambekmu mu semua ni ya)Kamu ambil saja semua ini.
Jap - penumbuk (kenak jap la kau ni)Aku bagi penumbuk dengan kamu ni.
Patak-patak - Kongsi (patak-patak kita beli sanggar)Kongsi duit untuk beli goreng pisang.
Saplak – Penampar (aku saplak lah ni)Orang yang mahu kenak penampar.
Keroyok – belasah,pergaduhan beramai-ramai (kenak keroyok aku)Aku dibelasah.
Gerodok – belasah (menggerodok kami tadi)Kami membelasah sebentar tadi.
Pok siring – ambil kesempatan (kuat pok siring kau ni)Awak ni suka ambil kesempatan.
Hambur – tabur (hambur baja di pasu itu)Tabur baja di sekeliling pasu.
Sot-sot - gila-gila (dak lama sot-sot kau ni)Tidak lama awak akan gila-gila.
Sembarang - apa-apa saja (sembarang jak kau cakap ya)Apa-apa saja yang kau katakan.
Lanjik - perempuan yang gedik (lanjiknya perempuan ni)Perempuan itu nampaknya gedik.
Ember - baldi (penuh sudah air di ember tu)Air sudah penuh dalam baldi itu.
Getek - lelaki yang gatal (geteknya lelaki tu)Lelaki itu gatal.
Bikin - buat (bikin marah bah ni anak)Anak ni buat aku marah.
Kilik - otak kurang waras (kilik bah kau ni)Kamu kurang waras agaknya.

Ada juga beberapa perkataan yang digunakan semasa kagum, terkejut dan mengejut seperti:
Wei - (wei pigi mana kamu nanti)
Ui - (ui apa yang kau cakap tadi)
Ai - (ai menjadi pulak perangainya ni)
Be - (be lainnya jugak kau ni)
Oi - (oi jangam lambat pulang ya)
Dui – (dui belambat kau sana)

Sememangnya bahasa tawau dipercayai campuran dari pelbagai bangsa dan kaum yang ada di daerah ini.Saya memohon maaf jika terdapat bahasa yang kurang selesa dan kasar

7 comments:

Bus Rental Dubai said...

Great post, it covers all the information for this topic. I've been searching for a few days for a solution to get out of this mess.. Thanks! bus rental Dubai

Zain Khan said...

Appreciate the content contribution, thank you!
Discover the wonders of Sharjah and beyond with a reliable service that offers tailor-made solutions for your every travel need!Bus Rental Sharjah

Bus Rental Sharjah said...

This was a balanced and fair discussion. Nice work!

Bus Rental Sharjah

Chauffeur Services Dubai said...


Complete Car Care Center, Window Tinting, Car Detailing, Nano Ceramic Coating, Paint Protection Film, Car Polishing, Car wrappin
https://smartautouae.com/paint-protection-films/

TravelDubai said...

I'm grateful to the author for their passion, which shines through in every piece they write.

Toyota Hiace for rent in Dubai

Unknown said...

I'm grateful for the valuable information you've provided. Your content is a valuable resource for many.

Marble in Dubai

Unknown said...

This article is a testament to the author's expertise. Your ability to present complex ideas in a clear and concise manner is truly commendable.

Mini Bus for rent

KUHARA POINT